Hallå!

Följ mig i sociala medier :)

Ellen Burstyn har inte en tanke på att sluta arbeta

Ellen Burstyn har inte en tanke på att sluta arbeta

Skärmavbild 2018-03-18 kl. 21.58.23.png

Stockholms internationella filmfestival, 20 oktober 2015

Med rollinsatser i filmer som »Alice Doesn’t Live Here Anymore«, »Exorcisten« och »Requiem for a Dream« har Ellen Burstyn en unik plats i mångas hjärtan. Och årets mottagare av Stockholm Achievement Award är en skådespelare som fortfarande är villig att ge allt.   

Förra året intervjuades den då 81-åriga Ellen Burstyn i podcasten WNYC Studios där hon inleder med ett citat som säger mycket om vem hon är och hur hon ser på sitt yrke.

– Alla tror att skådespeleri handlar om att låtsas, fast egentligen är det tvärtom. Du går inte till en dramapedagog för att lära dig att låtsas bättre, du gör det för att lära dig att berätta sanningen.

Ingen annan skådespelare vet mer hur tunn hinnan är mellan verklighet och fiktion. När Burstyn spelade in »Alice Doesn’t Live Here Anymore« (1974) – som räknas som en av de första Hollywoodfilmen som berättas helt och hållet ur en kvinnas perspektiv – hade hon precis kommit ur en misshandelsrelation med sin psykotiske ex-make.

I en scen mellan Ellen Burstyn och Harvey Keitel där han hotar med att slå henne spelar hon inte Alice, hon är Alice. Burstyn har själv sagt att filmen var som en katalysator för hennes egna undertryckta känslor och en krävande, men samtidigt befriande film att spela in.

Alla tror att skådespeleri handlar om att låtsas, fast egentligen är det tvärtom. Du går inte till en dramapedagog för att lära dig att låtsas bättre, du gör det för att lära dig att berätta sanningen.
— Ellen Burstyn, skådespelare

Burstyn var vid det här laget en etablerad skådespelare som kunde välja mellan många erbjudanden, och hon valde konsekvent bort roller som förminskade kvinnor till att spela bihang till män. Så när regissören till »Alice Doesn’t Live Here Anymore« skulle tillsättas var det Burstyn som kallade in den då oerfarne Martin Scorsese till ett möte – inte tvärtom.

Ur det perspektivet är filmen en milstolpe för såväl Burstyn som för en hel generation kvinnor som längtade efter att se någon på vita duken som de kunde identifiera sig med.

För rollen vann hon en Oscar, men hon skickade in en protest mot att Liv Ullman inte nominerades för sin roll i Ingmar Bergmans »Scener ur ett äktenskap«. Året därpå uppmanade hon Oscarsjuryn att inte rösta i kategorin för bästa skådespelerska på grund av bristen på bra kvinnoroller. Ett engagemang som fortsatt genom åren, och 1982 blev Burstyn den första kvinnan att väljas till orförande i fackorganisationen Actor’s Equity.

Ellen Burstyn har alltid varit dedikerad till skådespelaryrket och gett oss en rad ikoniska prestationer. Hennes medverkan i »The Last Picture Show« (1971) som kylig matriark gav henne sin första Oscarsnominering av sex hittills.

Det är hennes smärta och ångest, och fantastiska insats, som får publiken att bry sig om vad som händer med den lilla flickan
— Linda Blair om Ellen Burstyns rollinsats i "Exorcisten"

Ett par år senare bekämpade Burstyn en bestialisk demon i lag med Max von Sydow i »Exorcisten« (1973). En historisk insats i en lika historisk film då »Exorcisten« var den första skräckfilmen som Oscarsnominerades och blev en av de mest inkomstbringande filmerna genom tiderna. Både Burstyn och Blair nominerades, men Linda Blair hänvisar filmens framgång till sin äldre kollega.

– Det är hennes smärta och ångest, och fantastiska insats, som får publiken att bry sig om vad som händer med den lilla flickan, menar Blair.

Det var ingen självklarhet för 66-åriga Burstyn att tacka ja till Darren Aronofskys »Requiem for a Dream« (2000), då rollen var extremt emotionellt krävande. Men när hon väl bestämde sig för att tacka ja stal hon showen i rollen som den tabletträknande Sara Goldfarb. Intill sina yngre kollegor, Jared Leto, Jennifer Connelly och Marlon Wayans var Burstyn det största affischnamnet, vilket vittnar om hennes unika status.

Burstyn har en ”air” som tycks bända Hollywoods naturlagar och hon är en extremt produktiv skådespelare som varvat teater, film och tv sedan karriären inleddes på 1950-talet. Innan dess arbetade hon som servitris (precis som sin rollkaraktär i »Alice Doesn’t Live Here Anymore«), fast på den tiden gick hon fortfarande under sitt födelsenamn Edna Rae Gillooly.

När hon anländer till Stockholms filmfestival för att motta Stockholm Achievement Award kommer hon direkt från en inspelning. Ellen Burstyn har som 82-åring inte en tanke på att sluta arbeta. Hon är för att använda hennes egna ord ”a work in progress.”

Sauls son

Sauls son

Pippi the hacker och 6 andra Hollywoodifierade svenska klassiker

Pippi the hacker och 6 andra Hollywoodifierade svenska klassiker