Hallå!

Följ mig i sociala medier :)

"Jag tycker att ekologiskt mode ska vara för alla"

"Jag tycker att ekologiskt mode ska vara för alla"

Sofis Mode, 14 april 2014

Att klä sitt barn i giftfria kläder låter kanske som en självklarhet, men många tänker inte på alla kemikalier som gömmer sig i vanlig bomull. När Annika Åsäter fick sitt första barn startade hon en egen nätbutik för ekologiskt barnmode.

I slutet av 2011, efter massiva protester från bland andra Greenpeace, gick klädjätten H&M ut med att de ska avgifta hela sin klädproduktion fram till år 2020. Andra modeföretag hade förvisso föregått dem, men H&M:s beslut var banbrytande och skickade tydliga signaler till textilbranschen. Nu kan du hitta ekologiska kläder (framför allt ekologiskt bomull) hos väletablerade modehus som Åhléns, Lindex och Polarn & Pyret. Största revolutionen har dock skett på nätet.

Medvetna entreprenörer har omvandlat sina ideal till affärsidéer och öppnat nätbutiker som producerar, importerar och säljer ekokläder – i synnerhet barnkläder. De minsta är förstås allra mest känsliga för besprutade material och det har fått många att tänka till.

Journalisten Annika Åsäter, 28 år är en av dem. När hennes dotter Källa, nu ett år gammal, föddes hade hon under en längre tid ”googlat sig svettig” efter kläder som var fria från kemikalier och dessutom snygga. Trots den gröna trenden var utbudet där båda dessa krav uppfylldes ganska litet.

– Det är som om ekologiskt bara kommer i en stil, med mycket naturfärger som grönt, brunt och beige, det är stickat och praktiskt. Men jag tycker att ekologiskt ska vara för alla, oavsett om du vill klä ditt barn i prinsessklänningar eller unisexkläder. Det ska inte behöva vara så svårt att hitta fina och bra kläder till sitt barn, säger Annika Åsäter.

Efter att ha finkammat internet i jakt på klädmärken och ekologiska butiker insåg hon att det var svårt att hitta det hon sökte på ett och samma ställe. Hon tog saken i egna händer och kontaktade leverantörerna, vissa internationella, för att starta en egen nätbutik – Ekotjusigt.

– I England hittade jag märken som Pigeon och Little Green Radicals som är jättefina, och jag är förvånad över att inte fler säljer dem i Sverige. Å andra sidan vill jag ju erbjuda något som inte alla andra har. Det är lätt att vilja ta in allt ekologiskt man hittar, men i min butik vill jag att man ska känna att allt är just tjusigt och fint och att det är därför man köper kläderna, inte för att det står eko på dem.

– På köpet slipper du få dåligt samvete för miljön eller för att fattiga barn i Bangladesh har tillverkat dem och blivit förgiftade på grund av din okunskap. 

Annika skriver kontinuerliga blogginlägg på Ekotjusigt.se, bland annat om bakgrunden till sitt intresse för miljöfrågor. Det hela började med ett kaxigt nyårslöfte där hon lovade att inte shoppa impulsivt och miljöovänligt på ett helt år. Annika, som alltid varit modeintresserad lärde sig plötsligt att skilja på sitt intresse för mode och shopping. Så här beskriver hon sitt uppvaknande i bloggen:

Så från att ha varit tjejen som köpte i princip allt hon ville, så länge hon hade råd, blev jag istället tjejen som suktade och undvek att gå förbi affärer för att inte trilla dit. Var det tråkigt? Ja. Var det effektivt? Otroligt.
— Annika Åsäter, grön entreprenör

Hon blev en fena på vintage-shopping och var tvungen att anstränga sig för att kunna shoppa ekologiskt eftersom utbudet är mindre. En helt ny shoppinglycka infann sig, en som bestod långt efter att prylen eller plagget införskaffats.

– Ekologiska kläder är ju dyrare, men har så sjukt mycket bättre kvalitet och eftersom man har ett hållbart tänk med kläderna genom hela processen från tillverkning till färdigt plagg, är det ett riktigt hantverk man får. Det håller längre och man tar dessutom bättre hand om kläder som kostar lite mer.

Men Annika vet, som stressad småbarnsförälder, hur svårt det kan vara att motstå frestelsen att slinka in på ett stort varuhus och haffa första bästa 2 för 1-pack med bodies eller strumpor. Det är ju så lättillgängligt.

– Men då tänker jag att det inte ska vara på andras bekostnad som mitt barn ska vara söt i en viss tröja, för hon blir inte lika söt om man vet vilken industri som ligger bakom.

Industrin som Annika pratar om är den konventionella odlingen av till exempel bomull, som täcker cirka 40 procent av världens textilbehov. Utöver ris och socker är bomullsodlingen den mest vattenkrävande som finns, och kräver tyvärr en enorm mängd bekämpningsmedel.

Hela 25 procent av världens jordbrukskemikalier mot insekter används till bomull, varav de flesta är skadliga för miljön och människorna som kommer i kontakt med det. Sötvattnets biologiska mångfald rubbas i områden där bomull odlas och Världsnaturfonden räknar med att det går åt 162 000 liter vatten per svensk och år för att vi ska kunna bära helt vanliga t-shirts.

Men det är färgningen av plaggen som är allra giftigast. Kemikalierna som används hamnar på huden hos såväl personerna som tillverkar plaggen som plaggets bärare och förorenar vattnet som rinner ut i våra avlopp.

– Ekologiskt mode borde inte behöva vara ett politiskt ställningstagande, jag tycker det är självklart att små barn ska växa upp utan giftiga kläder. Men folk är mätta på katastrofprofetior och kommer inte sluta konsumera, så jag vill istället göra det enkelt och inte så ”osexigt” att tänka på miljön.

Alla kläder hos Ekotjusigt är i första hand fria från gifter och bär märkningen GOTS, vilket är en internationellt erkänd standard för ekologiska klädesplagg. Det är den vanligaste märkningen av just ekologiska barnkläder. Knäckfrågan som återstår för vuxna, modemedvetna kvinnor är: var är den GOTS-märkta partyklänningen?

Annika Åsäter instämmer.

– Man måste kunna få vara både och, glammig och ekologisk.

Det finns ett par miljömedvetna, svenska designers (Diana Svensk, Camilla Norrback, Swedish Hasbeens till exempel) men priserna har en tendens att rusa iväg när det kommer till exklusiv, småskalig design. Och även om H&M, Lindex och Kappahl har ekologisk bomull i sina t-shirts och strumpor är det fortfarande ont om ”grön glamour” för gemene man och kvinna.

Där har modebranschen något att bita i.

På besök i isbjörnarnas land

På besök i isbjörnarnas land

Hoppet om Obama

Hoppet om Obama