Hallå!

Följ mig i sociala medier :)

”Måste anstränga mig för att de ska vilja lära sig av mig”

”Måste anstränga mig för att de ska vilja lära sig av mig”

Svenska Dagbladet, 5 januari 2019

Kaoset byttes mot trivsel tack vare stärkta relationer mellan lärare och elever. Nu har flera av eleverna höjt sina betyg.

– Vi har sett vad personligt engagemang kan göra med en människa. Från att ha varit på botten till att vilja prestera, det är rätt fantastiskt, säger läraren Gabriella Persson.

Två tonårstjejer, en i rutig flanellskjorta och den andra i ett rött, urringat linne, lutar sig mot varandra. Bilden av Elin och Agnes från Lukas Moodysson-filmen "Fucking Åmål" har närmast kultstatus, men bland eleverna i årskurs sju och åtta på Fryshuset Grundskola Västra i Husby är det få som känner igen bilden eller har sett filmen.

Just därför är den så viktig, menar Gabriella Persson, lärare i svenska och svenska som andraspråk, som inleder sina lektioner med dagens bild.

– Syftet kan variera, men man kan väl säga att de här eleverna inte har samma förutsättningar att komma i kontakt med kultur, så jag vill öppna deras ögon och bjuda in till diskussion. Det är inte många av våra elever som har en dagstidning i brevlådan till exempel.

Gabriella Perssons lektioner börjar och slutar alltid likadant. Det finns en tydlig struktur även under lektionen där det är tydligt för varje elev vad de förväntas göra. Strukturen är central för "Husby-modellen", som skolan har valt att kalla sitt pedagogiska förhållningssätt.

I grund och botten handlar det om tron på att stärkta relationer mellan lärare och elever också leder till studiemotivation.

Första terminen hade jag katastroflektioner där de kastade stolar på varandra.
— Gabriella Persson, lärare

Eleverna analyserar dikter och två killar längst bak letar efter allitterationer i en text. En av dem ber Gabriella om hjälp och hon bjuder på ett exempel: "Alla anstränger sig alltid". Hon uppmuntrar honom att hitta några på egen hand, och går sedan vidare till nästa elev.

Så här stillsamt har det inte alltid varit.

– Första terminen hade jag katastroflektioner där de kastade stolar på varandra. Jag fick kalla in resurser, eller be en vuxen som råkade gå utanför i korridoren om hjälp, berättar Gabriella Persson.

Fryshuset Grundskola Västra är en relativt nystartad högstadieskola i Fryshusets regi. För tre år sedan startade undervisningen i provisoriska lokaler i Kista, men stora delar av personalen slutade på grund av den dåliga arbetsmiljön.

Flytten till de nyrenoverade lokalerna i Husby innebar en nystart på flera sätt. En ny rektor och nya lärare installerades. Och man insåg att de vuxna behövde bygga upp en tillit bland barnen.

– Det här vuxenstödet fanns inte riktigt förut, och jag tror bränt barn skyr elden. Det första jag fick höra från eleverna var: "du kommer inte vara kvar." De kallade mig för alla möjliga saker, men jag stod pall och när eleverna såg att vi stannade kvar så slutade de med det beteendet, berättar Gabriella Persson.

Även lärarna har fått utökat stöd. Varje vecka erbjuds de kuratorssamtal och ett individuellt samtal med rektorn. Att be om hjälp av sina kollegor och vara prestigelös är ett viktigt ledord i "Husby-modellen".

Spansk- och SO-läraren Nina Frödin sprider gärna värmande ord och komplimanger omkring sig, till både lärare och elever. Det skapar bra stämning, och visar eleverna hur man kan vara mot varandra. Hon anser att individanpassad undervisning är ett sätt att visa omtanke.

– Om jag har spanska och vet någon som gillar basket så kan jag plocka fram texter från Barcelonas eller Madrids basketligors hemsidor så får hon sitta och ta ut verben där i stället för i textboken.

Internationell forskning visar att en stöttande och positiv relation mellan lärare och elever är avgörande elevers möjligheter att utvecklas.
— Jonas Aspelin, professor i pedagogik

Redan under andra terminen i Husby ökade närvaron och elevernas betyg höjdes i flera ämnen. Elever som hade varit hemmasittare dök plötsligt upp på lektionerna.

– Om en elev ska jobba för mig i klassrummet måste jag först ägna tid åt att lära känna den personen. När jag kommer in som ny lärare, eller får en ny elev, så lyssnar inte de automatiskt på mig. Jag måste anstränga mig för att de ska vilja lära sig av mig, säger Gabriella Persson.

Jonas Aspelinprofessor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad forskar om relationell pedagogik och bekräftar att relationskompetensen är minst lika viktig som lärarens ledar- och ämneskunskaper.

– Internationell forskning visar att en stöttande och positiv relation mellan lärare och elever är högst betydelsefull, ja till och med avgörande, för elevers möjligheter att utvecklas akademiskt och socialt. Men också för deras trivsel och välmående.



Överlevaren

Överlevaren